lördag 31 januari 2009

Rosor och ros..




Veckan har rusat fram. Mycket tid har vi ägnat åt Väntjänst. För oss en viktig uppgift.

Vi har hjälpt olika medmänniskor då de varit på läkarbesök.
Det är inte lätt att ensam komma till det stora sjukhuset. Förstår att det kan vara både förvirrande och förvillande. Ser och hör man då dessutom dåligt är det dubbelt problematiskt.
Kanske är man dessutom "illa gående" som skåningen S säger.
Det är då vi kan vara behjälpliga.
Så skönt det är att sedan efter läkarbesöket, i väntan på färdtjänst, samtala
om vad doktorn egentligen sa. Kanske vi måste repetera och förtydliga.
Resan med färdtjänst kan ibland bli lång, en sträcka på några kilometer kan bli mil.

Rosen på bilden är en Peace ros, tehybrid som egentligen kom fram på trettiotalet och då hette något annat men som 1945 av förklarliga skäl fick namnet Peace.
I vår trädgård är den gammal och knotig. De första blommorna står på kärestans födelsedagsbricka i juni och en av de sista står på min bricka i oktober. I vår ska jag klippa den hårt så den blir lika fin i år igen. Kanske planterades den på 40- talet. Vad vet jag? Vår trädgård är från tidigt 1900-tal. Vi har bara fått äran att äga och vårda den de sista 10 åren.

Rosen ägnas alla trevliga och hjälpsamma chaufförer som vi träffat under veckan och som på alla sätt hjälpt oss.

Till något helt annat. Hur kan Tv göra underhållning av att någon är en usel bilförare.Skrämmande! Tacka vet jag På spåret.

Kvällens middag blir Biff Rydberg med senapscreme. Kocken trivs i sitt kök, som jag idag fått låna för att koka citrusmarmelad. Marmeladen blev härlig besk-söt.


En annan slags pytt.

och stavningen går framåt mot Stuttgart.

Lisa






2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad mycket omtanke det rymmer i dig! Jag själv som jobbar ibland på sjukhus, vet hur de där stora kolosserna kan vara skrämmande. Bara att hitta i byggnaderna är ju en historia för sig. Jag tycker det är en fantastisk och medmänsklig hadling du gör! Dina rosor är dessutom helt underbara! Ha en fortsatt fin helg/ kram

INput sa...

Håller med Erica!