lördag 3 januari 2009

På spåret igen.........

Min barndomsstad var en av Oldsbergs TV resmål igår.



Torget var sig likt. Parken kände jag också igen. Ån slingrade sig som en orm genom
staden precis som så för snart 50 årsedan.

Förra sommaren upplevde sambon och jag några dagar i staden med omnejd.
På cykel. Turistbyrån lånade välvilligt ut cyklar.

Vi gjorde en nostalgitripp på gator och stigar. Jag hade mycket att berätta för S.

När vi kom till byarna någon mil utanför staden, höll jag nästan på att prata kull honom.(som vanligt tycker många)

Där var mitt första utflyktmål på cykel, saft och mariekex,

och där bodde kusinerna som också hade en egen gris i vedboden,

karusellen, där vi lekte "fånga mössa" var bort, men ängen fanns kvar

Tre barndomshem fick han också se,

klätterträdet hade blivit riktigt högt.

Badsjön, smultronstället, lilla ön där vi tältade,

vid bäcken där jag fick min första öring, träffade jag en kvinna som visste vem mina föräldrar var.


Glädjen på denna cykelstur var stor och rik. Barndomsminnen, bilder, dofter,färger.

Jag är förändrad, mycket har hänt i livet, dock var så mycket sig likt.

Förunderliga dagar fick vi uppleva i min första stad,där knallarna hade sin hemvist.

Stort tack S för att Du orkade med att lyssna. Den 5 mil långa cykelturen påverkade inte Dig.


L

1 kommentar:

INput sa...

Som gammal boråsare blir jag lätt tårögd när jag läser din blogg...